Happy new year!

14 april 2017 - Pokhara, Nepal

Lees je dat nou goed? JA! Het is hier nieuwjaarsdag! Welkom in 2074 ;)

En dat betekend dat het nog maar 12 dagen is voor onze bruiloft!
Dus vandaag zal ik alleen maar schrijven over hoe fijn het is om in Nepal een bruiloft te moeten regelen ;)

Dus we hebben trouwringen besteld eind februari. Ik heb mijn ring zelf ontworpen aangezien ik dat leuk vond maar ook omdat de Nepalese smaak niet echt mijn smaak is. Sowieso hou ik al niet van goud maar daar mocht ik niet onderuit, hoort echt bij de Nepalese traditie. Goud is voor de Nepalese een investering, als je dan een keer in geldnood zit dan kan je mooi je sieraden verpatsen. Maar goed ik had dus honderd keer gezegd dat ik geen extra fratsen of bling er op wil en aangezien de goudsmit een vriend van sanju is, begreep hij het allemaal, fijn! Het zou volgende keer al klaar zijn maar we hebben het vorige week pas kunnen ophalen....
Omdat het zo lang duurde liet ik Sanju bellen wanneer het klaar zou zijn (een maand laten) en toen vertelde die vriend dat ze de steentjes niet konden vinden voor de ring. Dus Sanju en ik zelf op pad voor de steentjes en gelukkigWEL kunnen vinden. Toen we de ring gingen ophalen was de prijs opeens veel duurder geworden. Zonder dat dat even overlegd word. Dus je kan begrijpen dat ik al aardig geirriteerd was want in NL zou er gewoon even gebeld worden wanneer de kosten hoger worden. En toen ging het doosje open voor de ring en JA HOOR, extra blingbling. Sanju zag mijn blik al en gebaarde dat ik me in moest houden. Dat zorgde er natuurlijk alleen maar meer voor dat ik pissed off was. Op dit soort moment zijn die cultuurverschillen echt kut. Ik wou er gewoon wat van gaan zeggen want dit was niet afgesproken maar omdat het een vriend is dan kan en mag dat niet. Dus toen we de winkel uitliepen heeft Sanju de volle lading over zich heen gehad ;) Het is niet dat de ring nu niet mooi is, maar het is gewon niet wat ik had gewild!

Nou mooie stof voor Sanju's pak gehaald. Hij laat er twee maken. Een traditionele voor de ceremonie en een pak voor het feest. Hier wordt alles ook gewoon op maat gemaakt en zoek je zelf de stof uit enzo. Onbetaalbaar zou dat in NL zijn maar hier kan het niet anders. Ook vorige maand al besteld en ondertussen zijn we al 3x terug geweest omdat ze blijkbaar toch niet zo goed zijn in het op maat maken ;) Eerst hadden ze de ene jas goed maar de andere was veel te groot. Raar dat ze verschillende maten hadden voor het zelfde..... En nu waren we er gister en toen was de te grote jas goed en de andere fout.... en we wachten gewoon weer af hoe het er volgende week uit gaat zien!

Mijn kleding is ook nog steeds niet klaar :P Elke keer als we langsrijden dan is het: Volgende week! En gister was het: Zondag. Nou fingers crossed! Want als het net zo als bij Sanju zal gaan dan heb ik niet genoeg tijd meer om alles te laten verstellen.

De trouwuitnodigingen besteld! Ook dat was nog een klus :p WANT. Toen we een voorbeeld wilden laten printen om de tekst enzo aan Sanju;s familie te laten zien was er een kabel in de buurt afgebroken waardoor er  de hele dag geen stroom was. Natuurlijk. Kwamen we weer langs toen was de jongen die alles moet typen en printen er nog niet want hij zat vast in het verkeer. Natuurlijk. Toen eindelijk WEL gelukt. Gister de uitnodigingen opgehaald en is het een hele andere print dan wat we gevraagd hadden. Natuurlijk. Nu is het aan Sanju de taak om 140 uitnodigingen persoonlijk te gaan uitdelen terwijl we elke dag druk zijn met vrienden en familie.

Gister langs de beauty parlour geweest om afspraak te maken maar ook die was dicht. Door naar Chobar om met zn familie nog van alles te bespreken. Vroeg ik even na mijn hoofdsieraad wat al maanden geleden gereserveerd was. Krijg ik te horen dat ie lelijk is en we op zoek moeten naar een ander. ah Fijn, en wanneer was je van plan me dat te gaan vertellen? En toen haakte de fotograaf ook af terwijl het al bevestigd was. MAAR het menu voor beiden dagen is wel vastgesteld. GELUKKIG haha

hahaha en gelukkig kan ik er nog steeds om lachen en weet ik ook dat dit typisch Nepalees is en alles uiteindelijk op het laatste moment wel goed gaan komen. Maar zoals je ziet is er nog weinig geregeld of klaar en hebben we nog maar een paar dagen aangezien er ook nog festivals tussen zitten en alles dan dicht is, zoals vandaag! Zen zen zen zen! ;)

Maar echt super leuk, fijn, gezellig dat de eerste gasten al zijn aangekomen! :)
Vanaf nu gaat het elke dag alleen maar nog leuker, fijner en gezelliger worden met nog meer gasten die gaan aankomen :) In totaal wel 44! Plus met onze eigen vrijwilligers hebben we 52 buitenlandse gasten :) Ben ik niet de enige witte!

xxx

1. Jessie:
    14 april 2017
    Wat een gedoe allemaal! Fijn dat je er nog om kunt lachen :) maud! Wij wensen jou en Sanju een hele mooie bruiloft toe en alle geluk van de wereld. In gedachten zijn we bij jullie.
    Xxxxxxx
  2. Karima:
    17 april 2017
    Wat een grappig verhaal maar begrijp dat het kan frustreren. ;) Blijkbaar zijn zij lekker zennn en is er geen ruimte voor bridezilla gedrag :)). Een hele mooie liefdevolle bruiloft toegewenst voor jou en Sandy en heel veel geluk en gezondheid in het huwelijk!! X kleurrijk bling bling en vooral liefdevol <3
  3. Teunie:
    18 april 2017
    Lees het later Maud, weinig bereik én kan mijn gsm niet laden.......in vogelvlucht wel gezien dat alles op z'n Nepalees gaat, bistara bistara Bye from Keshab en Teunie