2017

10 januari 2017 - Pokhara, Nepal

Gelukkig nieuw jaar allemaal!

Het is alweer een tijdje geleden dat ik wat van me heb laten horen en eerlijk gezegd weet ik ook niet of dit überhaupt wel gelezen wordt haha. Ik was net mijn computer aan het opruimen en kwam alle filmpjes tegen die ik voor Grenzeloos verliefd heb opgenomen. Ik moest elke keer een update geven over hoe de situatie was en wat ik had meegemaakt etc. Heel grappig om dat meer dan een jaar later weer terug te zien en hoeveel er in die tijd al wel niet veranderd en gedaan is! Als er interesse is om die filmpjes te zien kan ik ze wel op YouTube zetten. Of moet ik maar gewoon een vlog gaan starten? ;)

Omdat het alweer een tijdje geleden is dat ik wat geschreven is weet ik eerlijk gezegd niet meer wat we allemaal in die tijd gedaan hebben. Er gebeurd hier zoveel! Dus ik zal het maar houden op wat we de laatste tijd gedaan hebben.

We hebben met kerst warme kleding in een dorpje uitgedeeld wat was verwoest door de aardbeving. Voor alle kids hadden we een muts, sjaal en warme sokken. Hebben ze het hopelijk ietsjes warmer :) Ook voor de kids in het weeshuis hebben we lekkere warme jassen kunnen kopen. De kids zijn nu al trouwens een maand bezig met toneellessen door een local en as zaterdag zal er een optreden zijn. Ben echt super benieuwd! Maar zit er naar uit dat dit ook weer een succesvol project gaat zijn.

Ohja, de vader en oom van Evelien waren hier en samen met hun hebben we nog een ruimte gebouwd voor therapie op het schooltje en sensory borden voor de kids. Super handig want nu is Patricia er ook en kan zij beelende therapie in het nieuwe hok geven en ik in mijn hok. Nou baal ik als een stekker want het nieuwe hok staat de hele dag in de zon en is nu super lekker warm en de mijne niet!!! Ik heb serieus 4 lagen kleding aan naar werk omdat het gewoon zo koud is. Vandaag was ook de laatste werkdag omdat ze een vakantie hebben moeten inlassen omdat het gewoon te koud is om in de lokalen te zijn. En dan hoor ik je denken wat is dan koud? Nou overdag is het nog 20 graden maar in huis is het nu zo 14 graden. Is natuurlijk niet koud maar zonder kachel is het SUPER koud! en zeker als je op een betonnen vloer moet zitten.

Met Kerst hebben we onze sportdag weer gehouden met de dove kids. Het was weer een super dag! Ik denk dat we hier maar een jaarlijkse traditie van gaan maken :) De jongeren vroegen al een tijdje wanneer we weer kwamen en de competitie zat er weer goed in! Wat een heerlijke kids zijn het toch! Langzaam aan begin ik al steeds meer te snappen van hun gebarentaal, ook wel handig.

Desondanks er hier geen kerst wordt gevierd hebben we toch heerlijke dagen gehad met onze vrijwilligers en zijn we ook goed verwend met cadeautjes en zij ook ;) We hadden met stenen en kippengaas zelf een BBQ gebouwd en heerlijk kerstmaaltijd gemaakt met daarna kampvuurtje en gitaar en zingen natuurlijk. We hebben er videobeelden van maar oef....we klonken toch wel erg slecht toen we het terug luisterde haha zielige buren. Maar natuurlijk konden we het niet laten om even wat Nederlandse liedjes te zingen. We hebben echt zoveel Nederlandse vrijwilligers! Super gezellig alleen betekend dit dat mijn Nepalees niet meer zo snel vooruit gaat haha.

We hebben nu trouwens 24u per dag stroom! JEEJ. Alhoewel ik nog niet te vroeg wil juichen. Het mannetje wat er voor heeft gezorgd dat we nu opeens wel stroom kunnen krijgen is nu erg populair. Dus de corrupte ministers zijn hier niet blij mee en willen hem weg hebben en zichzelf populair maken. Wat is het toch ook zielig dat het zo moet. Blijkbaar konden dus al die jaren er gewoon stroom zijn met de capaciteit die ze nu hebben maar puur omdat men corrupt is/was en het verkochten aan grote bedrijven om geld te vangen, moest de bevolking er onder lijden. In ieder geval kopen wij nog geen elektronische shit omdat ik het niet wil jinxen! En eerlijk gezegd hoef ik ook geen apparaten....alhoewel een kacheltje zou nu toch wel heerlijk zijn! Al heeft 3 dekens over je heen ook wel wat...

Super leuk nieuws. Afgelopen keer had ik een training gegeven aan jongeren en de organisatie vond het zo leuk dat ze me gevraagd hebben om een training te ontwikkelen voor volwassenen en dan vooral gericht op docenten. Hier ben ik dus mee aan de slag gegaan en morgen start de 2 daagse training. Als het een succes is dan willen ze het door heel Nepal geven. Dus duimen dat ze het wat vinden! De training gaat vooral over self-expression. Dit is nogal moeilijk voor de Nepalesen dus door middel van art,muziek en drama hoop ik ze te kunnen leren om zichzelf te uiten.

Nou krijg ik steeds vragen hoe de voorbereidingen van de bruiloft gaan. Nou organiseren wij onze bruiloft in de Nepalese modus dus dat betekend dat we nog niks hoeven te plannen tot ongeveer 2 maanden van te voren. Dus we hebben nog even. Ik had verwacht dat het plannen van de bruiloft super fun zou zijn maar tot nu toe is het meer teleurstellingen. En dan bedoel ik op het gebied van gasten die wel/niet gaan komen. Ik heb in de afgelopen maanden wel geleerd wie het er voor over hebben om te komen en wie niet en helaas zijn dat er niet zoveel. Toch wel een flinke klap voor mijn eigenwaarde. Niet dat de bruiloft er minder leuk op gaat worden maar natuurlijk wil je het met zoveel mogelijk naasten delen.

Ook ben ik gevraagd om een workshop te gaan geven op de HAN. Super gaaf en spannend tegelijk. Ik weet van mezelf dat ik niet op mijn mondje gevallen ben dus ik praat wel wat vol maar deze keer krijg ik ervoor betaald en dan vind ik natuurlijk ook dat ik wel goed moet presenteren..... Mijn onderwerpen zijn Het belang van nonverbale communicatie in muziektherapie en ik ga vertellen over werken met een different culture. Over de vooroordelen die men heeft over andere culturen en hoe vrijwilligers graag veranderingen willen maken die niet haalbaar zijn vanwege de cultuurverschillen etc. Ik ben erg benieuwd hoe men hier op gaat reageren. En natuurlijk zit ik nog in de Nepalese modus en moet ik alles nog schrijven terwijl het toch al wel bijna is!

Komende zondag organiseren we een tekenwedstrijd in onze bieb. We hopen zo de betrokkenheid met de kids en de bieb te behouden en natuurlijk voor een fun day. Maandag komt er weer een nieuwe vrijwilliger aan en heel toevallig zijn mijn neef en zijn vriendin nu in Nepal en logeren ook een weekje bij ons :)

Deze video heeft Eef voor ons gemaakt met alle highlights van het afgelopen jaar van INSPIREnepal. Super om te zien wat we het afgelopen jaar allemaal gedaan hebben en op naar weer zo'n succesvol jaar!

xxx

1. Malou:
    10 januari 2017
    Hee Maudje, tuurlijk wordt dit gelezen! :) Altijd hoor. En ik ben er bij in april woehoeeeee ik tel voor tien, want ik ben heul leuk <3 (grapje hihi)
    En jaaaa zet de Grenzenloos verliefd filmpjes op Youtube, ik wil het heel graag zien!
  2. Jessie:
    Ha die Maud!
    Hoezo weet je niet of je verhalen gelezen worden! !!ik kijk er altijd erg naar uit en was blij verrast met je verhaal. Wat een mooie dingen doen jullie! Super goed dat je die training ontwikkeld hebt. Hoop dat het een succes gaat worden. Joh ik krijg het ook koud. Brrr. Wel fijn dat er nu de hele dag stroom is. Goed dat zulke mensen zoals die man er ook zijn! Hoe vindt Mick het bij jullie? En zijn vriendin?
    Als je over 2 weken hier bent, heb ik de behoefte om nog even te praten over jullie bruiloft! Over de chat was dat moeilijk uit te leggen. Fijn dat je over kunt komen! Is het nog steeds de 23e?
    Kun je geen kacheltje aanschaffen?
    Ik spring van de hak op de tak. Sorry.
    Dus de sportdag is zo'n succes dat het traditie wordt? Mooi!
    Wat een verhaal over de bbq en het gezang :-)))

Veel succes met alles en veel dank voor je verhaal.ga zo door meid en wacht niet te lang! Hahaha.liefs van roel en mij. Ook voor Sanju.
  3. Ria:
    10 januari 2017
    Hoi Maud, ook ik lees altijd jou verhalen maar sorry ik geef niet altijd een reactie .Maar ik lees alle verhalen met plezier en ben verbaast hoeveel werk jij daar verricht je bent een kanjer in je vak. Het zou leuk zijn om de filmpjes van grenzeloos verliefd tezien. Succes met alles waar je nog me bezig bent en nog gaat doen? Lieve groetjes voor jou en Sanju
  4. Rian en Cor:
    Hallo Maud,
    Leuk weer je verslag te lezen. We horen graag hoe jullie daar in dat verre " vreemde" Nepal bezig zijn en jullie inzet voor de kinderen daar wat aangenamer kunnen maken.
    En zeker nu indeze tijd, waarin wij van huiselijkheid, warmte kaarsjes, gezellig eten met de kids en kleinkinderen genieten.
    Moeten jullie dit alles ontberen.
    Dat zegt heel wat over jullie doorzettingsvermogen! Chapeau in kwadraat.
    Leuk dat het zo goed gaat met je trainingen, dat is ook een oppepper. Variatie genoeg, lijkt me.
    Mooi, dat je hier op de HAN workshops mag geven, jij weet als geen ander de cultuurverschillen, een ervaringsdeskundige!
    Last but least, wensen wij jullie hele mooie voorbereidingen op jullie huwelijk. Wij zijn er jammer genoeg niet bij, maar het wordt vast jullie mooiste dag!
    Heel veel groetjes van Cor en mij.
  5. Carla Zinnemers:
    Hallo,
    Ook ik lees altijd jullie verhalen en ik verheug me om jullie bruiloft bij te wonen. Ook mij verbaast het me dat er zo weinig familie uit Nederland komt, terwijl er best reislustige familieleden zijn. Wat doen jullie goed werk daar in Nepal, petje af.
    Misschien zie ik je bij oma. Groetjes Carla
  6. Petra Willems:
    12 januari 2017
    Hoi Maud
    Ook je ex ex ex docent van je middelbare school volgt je nog steeds! Heel veel succes en plezier met al je bezigheden! Te bizar voor woorden wat je allemaal doet!
    Groetjes, Petra