Festivals

24 maart 2016 - Pokhara, Nepal

Ik heb weer eens een ongewoon ritueel meegemaakt. Sanju zijn elf jarige nichtje, Potato, is getrouwd!!! Het is geen grapje maar zit wel iets anders in elkaar dan zoals ik het nu schrijf haha.

Wanneer meisjes hier voor het eerst ongesteld worden dan is er een groot ritueel wat Barha heet. Potato heeft 12 dagen in een huis gezeten met nog wat meisjes en ze mochten geen zonlicht zien of mannen. Het schijnt dat een Hindi god ooit zwanger is geraakt van de zon dus vandaar dat ze geen zonlicht mogen zien.  Op de laatste dag mogen ze naar buiten en is er een lang ritueel waarbij ze met de zon trouwen. Tegenwoordig wordt het in een grote groep gedaan omdat het anders voor de familie teveel geld kost. Dus potato zat in een groep van 98 meisjes! Omdat ik een vrouw was mocht ik wel het huis in en potato opzoeken en jeetje wat was dat deprimerend zeg! Het was een betonnen gebouw met helemaal niks binnen en pikke - pikkedonker. Ik moet er niet aan denken om daar 12 dagen in te moeten zitten, zou er zwaar depressief uitkomen! Op de laatste dag doen de meisjes dus ook trouwjurken aan en worden ze helemaal mooi opgemaakt en henna op hun handen. Potato zag er echt heel mooi uit. Tijdens het ritueel moeten er eindelang handelingen worden verricht terwijl ze in een kleermakers zit op een rietenmat zitten. Helaas duurde het ritueel 4 uur en zag je alle meisjes zich steeds meer gaan vervelen haha. MAAR ze zijn nu wel allemaal getrouwd met de zon! Ze mochten de zon ook niet direct aankijken maar er werd een schaal met water neer gezet zodat ze de reflectie van de zon daar in konden zien. Interessant allemaal.....Zie je in Nederland al voor je dat alle meisjes in trouwjurken rondlopen als ze ongesteld zijn geworden? haha

Marleen is weer teruggekomen en twee dagen daarna kwam onze nieuwe vrijwilligster Mariella aan. Anne slaapt nu ook hier dus ons huis is gezellig vol met Nederlanders. Zielige Sanju!  Het wordt zelfs nog erger als de andere vrijwilligers ook weer terugkomen, ook 2 nederlanders, en allemaal vrouwen!

Ik ben helaas weer ziek. De infectie van de vorige keer is weer terug en houdt in dat ik niks binnen kan houden. Deze keer maar niet te lang gewacht met naar het ziekenhuis gaan en naar een Westers ziekenhuis geweest. Een hele lading aan anti biotica mee gekregen dus daar teren we nu maar even op. Op het moment al een week niks kunnen eten dus hopelijk is het snel weg want ik wil gewoon weer werken! Sanju, Marleen en Anne zijn nu naar Gorkha. Dat is een dorpje waar het epicentrum van de aardbeving was. Een collega van mij op het schooltje heeft daar familie wonen, haar opa en oma. Haar opa ligt al in het ziekenhuis sinds de aardbeving wegens tuberculose en hij mag over 3 maanden naar huis maar ze hebben geen huis om naartoe te gaan. Dus wilde we graag helpen met het bouwen van een huis. Marleen had een leuk bedrag opgehaald bij de AH en dat wilde ze wel gebruiken om materialen te kopen voor het huis. Dus dat hebben ze gedaan en meegeholpen om de fundering te graven.

Afgelopen maandag toch maar geprobeerd om naar werk te gaan en samen met de kindjes Holi gevierd. Al die nep holi feesten in europa maar hier is het ontstaan en het echte werk! Heerlijk om met kleurtjes te gooien en de kinderen achter je aan te hebben.

Dinsdag was het dan echt Holi en met een leuke grote groep vrijwilligers het gevierd. Andrew had een groots ontbijt voor ons klaargemaakt zodat we genoeg energie hadden. Het was super warm dus dat kwam even goed uit aangezien je van alle kanten met water wordt bekogeld. Zo heb ik onze vrijwilligers wakker gemaakt haha met een waterpistool. Toen met z'n allen naar Sanju zijn dorpje gegaan en toen brak het gevecht pas echt los. We hadden heel veel kleurtjes gekocht dus al gauw zag iedereen er erg kleurrijk uit. Alle kinderen uit het dorp hadden het natuurlijk op ons gemikt dus dat was super leuk. Met z'n allen achter de kinderen aan rennen. Alle kinderen kwamen ook naar ons toe om kleurtjes te vragen dus volgens mij hebben ze door ons ook nog echt kunnen feesten. Het was echt een mooie dag. Aanrader voor iedereen om een keer mee te maken! Check de foto's maar ;) En de dag werd helemaal mooi afgesloten door Andrew. Hij wou ons een promo laten zien van een film die hij wil gaan maken en of wij daar even feedback op wilden geven. Maar toen hij de promo aanzetten, zagen wij opeens kathmandu en onze vrijwilligers voor ons. Achter onze rug heeft hij samen met de vrijwilligers een promo film over INSPIREnepal en ons gemaakt! Voelde me heel speciaal om te zien en te horen hoe andere ons ervaren. De promo zal binnenkort op facebook komen. Momenteel zitten er nog persoonlijke grapjes en wil Andrew Holi festival er ook nog in verwerken. Dus Coming Soon!!

Woensdag had zijn we met z'n allen naar een Art center geweest omdat Andrew zijn eigen documentaire daar ging draaien. Hij heeft een super mooie documantaire gemaakt en om daar met iedereen te zitten en lekker te eten was sowieso geen straf. Daarna was er zelf nog live muziek en werd ik eventjes verrast toen het liedje (ben de naam even kwijt) werd gespeeld waar mijn lieve Plushomies voor mij een nummer op hadden gemaakt.

Vandaag zouden we een tehuis voor gehandicapten kinderen gaan schilderen maar gisternacht is opeens iedereen ziek geworden en was de badkamer een druk bezochte plek. Op het moment ligt de woonkamer vol met zieke ( alle 2 de banken bezet en een matras op de grond) en zijn Anne en ik de enige die zich goed voelen en zijn we dus voor zustertje aan het spelen.  Om de een of andere reden zijn we altijd met z'n allen tegelijk ziek. Misschien gaan we iets te veel met elkaar om? ;)

Prins Harry is in Nepal! Alle vrijwilligers zijn helemaal door het dolle heen. Helaas nog niet tegen gekomen.... We blijven hopen haha

Oh ja....en het laatste nieuwtje is volgens mij al wel bekend maar toch....Er komt een Nepalese bruiloft in April 2017, Nepal! Check de eerste foto!

1. Annelinde:
    24 maart 2016
    Wauw!! Maud!! Een Nepaleese bruiloft!! Gefeliciteerd.
    En wat een pech heb je toch ook steeds, maar je blijft zo stoer.
    Leuk om je verhalen steeds te lezen! x Annelinde
  2. Ria:
    24 maart 2016
    Gefeliciteerd Maud en Sanju met jullie as huwelijk en dat nog wel een Nepaleese bruiloft erg leuk . Veel plezier met de voorbereiding. Groetjes
  3. Karima:
    28 maart 2016
    Wat een prachtig verhaal! Potato is nu een vrouw ;) hiep hiep hoera zeggen we dan maar ;). Mooie ring Maudje!! Gefeliciteerd!!! Ik wens jullie alle geluk toe samen en dat jullie altijd zo gelukkig en betrokken blijven en de uitdaging blijven zien! Ik ben erg benieuwd naar je wedding pics! Als Bourgondiër zie ik allerlei heerlijke gerechten op de foto's die ik stuk voor stuk wil proeven haha. Toppertje hoop dat je snel weer helemaal opgeknapt bent en dat je ook meer weerstand krijgt! En ook voor de rest beterschapjes!! Succes met de voorbereidingen. <3 en het was weer een genot om je verhaal te lezen XXX
  4. Femke:
    28 maart 2016
    Hey Maud ga je trouwen?!!! Wauw gefeliciteerd! !
    Als ik je verhalen lees dan vieren de Nepalesen veel, dus zal vast een prachtbruiloft worden.
    Hopelijk gaat die infectie snel voorbij.
    En leuk om te lezen dat een liedje toch erg speciaal kan worden.
    Liefs plushomie Femke