En paar probleempjes.....

23 december 2015 - Pokhara, Nepal

De blog ligt al een week klaar maar tijdens het schrijven van de blog is de stroom uitgevallen en tot op heden nog steeds niet terug gekomen. Momenteel hebben we dus al 7 dagen geen stroom en hierdoor ook geen stromend water. Op het moment voel ik me helemaal één met het liedje van Band aid: Do they know it's christmas time...aangezien wij ook aan het survivalen zijn! Het is nog maar 12 graden in ons huis, dus laagjes kleding it is!

Het is alweer december! Mijn favoriete maand van het jaar met alle kerstlichtjes en liedjes. Alhoewel ik hier ook lichtjes, klein kerstboompjes en andere versiersels heb hangen en de kerstliedjes aan heb staan, is het gevoel toch anders als het hier 25 graden buiten is en het zonnetje schijnt....

Het wordt een beetje saai om elke keer te zeggen maar er is nog niks veranderd in de situatie van Nepal. We hebben ondertussen een elektrische kookplaat aangeschaft, ik super blij. Dag nadat we het hadden aangeschaft veranderd het stroom schema en hebben we 10 uur per dag geen stroom meer... Dus mensen als jullie een tijdje niks meer van me horen kan het zijn dat alle batterijen op zijn en ik me stierlijk verveel in het donker :).  Om het nog leuker te maken heeft het stroom nu ook kuren. Is het stroom eindelijk terug, sta ik gauw op om thee water te koken en dan na 1 minuut is het stroom weer weg. 15 minuten later is het weer terug en na een paar seconden weer weg. Nou hebben we nog een heel klein beetje gas over maar die willen we houden voor  'noodgevallen' dus beeld je dit even in: Het is ochtend en ik heb honger en jeej er is stroom! dus gauw alles gesneden en voor het eerst met de elektrische kookplaat koken. Nog geen paar seconden aan het bakken en het stroom valt uit. Ik wachten tot het terug zou komen maar nee hoor. Dus ik alles over gegoten naar de gas pan en na een paar seconden komt het stroom weer terug. Dus alles weer terug naar de elektrische pan en ja hoor stroom valt weer uit. Uit frustratie maar alles gewoon met gas gekookt en dan als je zit te eten komt het stroom terug en blijft terug :/....fijn, heel fijn.  Nu hebben we eigenlijk nog nooit met de elektrische kookplaat kunnen koken want tot nu toe s' ochtends nog geen stroom gehad en s' avonds. Lang leve Nepal. Ook heb ik iets nieuws ontdekt met het stroom, genaamd Halve stroom. Ja ja, dan is er wel maar stroom maar voor de helft! Dus het ene lampje doet het wel en het andere niet....en het licht is dan ook minder sterk. Hoe het mogelijk is....(By the way...Nu ik dit schrijf ik de stroom al 10x uitgevallen om de 5 minuten).

Ondertussen ben ik ook al een ster in het koken op vuur. Volgens mij heeft iedereen zich al kapot gelachen om de foto's van Sanju's verjaardag. Wel leuk om eens een keer te doen maar man wat gaat dat traag!

Benzine blijft ook nog een probleem maaaar ik heb nu al een paar keer een lift gekregen. Carpoolen is helemaal "in". Omdat de bus elke keer supervol is moet ik 1 uur lopen naar de volgende bushalte en heb nu al een paar keer gehad dat er een Nepalees naast me stopte met de vraag waar ik naar toe moest en een lift kreeg. En he, als ik dan 1 uur niet hoef te lopen, prima! Dat weer even over de crisis.

Vervelend nieuws! Ik heb een bericht gehad van Grenzeloos verliefd dat Net5 de stekker eruit heeft getrokken... Wat betekend dat de opnames verder niet meer door gaan en er ook geen nieuwe afleveringen meer zullen komen. Heel jammer want ik had graag jullie laten zien hoe ik hier woonde via die manier. Wel heb ik het gemonteerde stuk gekregen van Grenzeloos verliefd, maar we hebben nu geen stroom....dus die deel ik zodra ik het ooit eens een keertje heb kunnen downloaden!...

Ik had de vorige keer vertelt dar ik een stuk zou componeren voor Andrew zijn documentaire en dat is gebeurd. Het staat online en je kunt het hier bekijken: https://www.youtube.com/watch?v=r8tG7QCRMpY
Het eerste gedeelte tot aan het interview is mijn werk!

Sanju en Andrew zijn naar het dorpje geweest om de jassen en dekens te geven. Andrew heeft hier weer een video van gemaakt en kun je hier bekijken, zeker de moeite waard! :  https://www.youtube.com/watch?v=qaadRVTyDeE&feature=youtu.be

We hebben ook nu weer niet stil gezeten. Het schooltje waar ik werk zijn we gaan verven. De schoolhoofd wou graag dat het geschilderd werd, dus u roept maar en wij komen! Als ik eerlijk ben mag het resultaat er ook wel wezen! We moeten alleen de buitenkant nog schilderen en dan zijn we klaar. Alleen moeten we dit een keertje doen als er geen kinderen zijn want toen Sanju de pilaren buiten aan het schilderen was kwam mijn clientje aangehold en volop met zijn gezicht tegen de pilaar aan om aan het verf te ruiken...

Ook zijn we in Bungamati gestart om huizen af te breken. We hebben een hele leuke groep - 4 mannen uit Denemarken, Maranca uit Nederland, Andrew natuurlijk en wij! Anne, mijn vriendin uit Nederland, is afgelopen week aangekomen in Nepal en heeft zich ook aangesloten. We hebbe in 5 dagen tijd echt kei veel kunnen doen! Het was eerst onzeker of het allemaal wel door ging omdat de buren van de familie die we zouden gaan helpen niet wilden dat we het huis zouden afbreken omdat ze bang waren dat hun huis dan ook zou instorten. We zijn toch maar die ochtend daar naartoe gegaan en toen stond er een oud mannetje op ons te wachten die de hele ochtend had gewacht tot wij er waren om te vragen of we hem wilden helpen met zijn huis. Toen we daar eenmaal bezig waren kwamen er steeds meer mensen naar ons toe met de vraag of we ook hun kunnen helpen. We hebben nu al 2 huizen afgebroken en vandaag zijn ze met het derde huis bezig. Ook gaan we wat shelters bouwen. Een oud vrouwtje heeft een shelter nodig, ze heeft haar man en zoon verloren tijdens de aardbeving en is nu alleen. Ze wil graag dat de shelter op de plek van haar oude huis komt te staan maar aan beide kanten staan nogal instabiele huizen dus we moeten nog even kijken hoe we dat gaan oplossen maar helpen gaan we haar zeker!  Het zijn hele zware dagen maar ook hele leuke dagen! Het is een leuke en erg gemotiveerde groep en met het zonnetje erbij is het heerlijk om te slopen ;)

Ik mis toch wel een beetje de Nederlandse tradities en gezelligheid dus hebben we met de hele vrijwilligersgroep ook Sinterklaas gevierd! Het duurde eventjes voordat Sinterklaas in Nepal was, Amigo zal het wel zwaar hebben gehad ;) We hebben surprises en gedichten voor elkaar gemaakt en het was een super gezellige avond! De vrijwilligers die hier niet mee bekend zijn vonden het ook erg leuk en vooral de pepernoten erg lekker, haha!

Helaas ben ik nu al een paar dagen goed ziek. Mijn ervaringen met de dokters en ziekenhuizen hier moet ik toch even delen! Ik had al een aantal weken last van mijn buik, dat ik na het eten erge buikpijn krijg en van Sanju moest ik naar de dokter. Na een paar weken dan toch maar gegaan. Kom je bij de dokter en ik zeg dus dat ik buikpijn heb en zo vraagt ie of ik heet water drink. uh, ja ik drink thee. Oke, zegt hij dan weet ik al wat je hebt. Doordat je heet water drinkt kan je een wond in je maag krijgen en als je dat niet verhelpt kan je daardoor kanker krijgen. uuuuuuuuuuh juist!!!!!
Ik zou daarnaast dan ook maagzuur problemen hebben en kreeg daar allemaal medicijnen voor. Maar ik geloofde niet dat ik maagzuur problemen had want ik heb die symptomen helemaal niet. Sanju gelooft die dokter helemaal en houdt zich dan ook precies aan wat de dokter zegt. Maar goed, de medicijnen maakte me misselijk en een paar weken later, afgelopen weekend,  werd ik s'nachts wakker en kwam het er aan alle kanten uit. De hele avond op de badkamer doorgebracht, jeej! Ondertussen kan ik al 5 dagen niet eten of het komt er weer uit dus ben ik maar weer naar het ziekenhuis geweest en expres ergens anders naartoe gegaan omdat ik die dokter niet weer wou hebben.  Moest ik wat testjes doen en als ik dan kijk naar het materiaal wat ze hebben...Krijg ik dus een potje mee waarvan de deksel kapot is. Dus ik zeg dat zeggen zo ooh maakt niet uit. Nou ja, prima dan valt het er allemaal maar uit :p Moest ik een ego laten maken van mijn buik om te zien of ik maagzuur problemen had. Er waren aardig wat mensen die ook aan het wachten waren en toen was ik dus aan de beurt en al die mensen die aan het wachten waren kwamen ook mee naar binnen. uuh hallo, privacy! Dus ik heb ze gewoon de deur uit gestuurd, ze zullen me wel een arrogante westerse hebben gevonden haha. Testjes gedaan, dus mocht ik aan het einde van de middag weer terug komen voor de resultaten en de dokter. Komen we weer terug, moeten we de resultaten ophalen. En we hebben serieus 1 uur moeten wachten om de resultaten mee te krijgen omdat er geen stroom was om het uit te printen en ze geen generator hadden....Dus ik zei schrijf het dan op of zo. Nee, dat kon ook niet want er was geen papier meer....Dus de security guard moest als de malle naar de winkel om papier te kopen.  Uiteindelijk dan toch alles bij elkaar en naar de dokter. Is het weer dezelfde dokter!!!! Om niet gelijk vooroordelend te zijn ging ik toch maar zitten. Dus hij kijkt naar de resultaten en vraagt wat het probleem is. Dus ik zeg dat ik al een paar dagen niet kan eten omdat alles er weer uitkomt etc. Is het even stil en dan vraagt hij: maar waarom eet je niet.... "haal diep adem Maud" Omdat ik net zei dat ik niks binnen kan houden!!!! 5 minuten later zegt ie weer: maar je mag wel eten hoor. GOH. Dus ik vraag wat zeggen de resultaten om het maar ergens anders over te hebben. Zegt ie dus weer dat ik maagzuur problemen heb terwijl hij zegt dat er op de ego niet te zien is dat ik maagzuur problemen heb. Dus hij zegt dat ik bloed moet laten prikken om te kijken of ik dat heb. Ondertussen werd ik helemaal gek want ik had net bloed geprikt dus ik probeer rustig te vragen waarvoor ik dan bloed had geprikt dus hij zegt heel kalm ja om te kijken of je geen kanker had.... WAT EEN KNEUS. Toen vertelde hij dus dat uit de andere test was gekomen dat ik een buikinfectie heb. Nou in mijn ogen verklaard dat dus alles maar volgens die dokter was er toch nog een kans dat ik alsnog maagzuur problemen had. Volgens mij wou hij gewoon niet toegeven dat ik gelijk had en hij niet of zo. Want hij heeft alsnog medicijnen uitgeschreven voor maagzuur!! Ik was zo gefrustreerd dat ik het recept ook maar heb aangepakt en het potje staat hier nu voor het geval ik het ooit een keer ga krijgen, haha. Maar nu zit ik dus aan de antibiotica met een heerlijke infectie.

Sila is nu verloofd/getrouwd?! Afgelopen maandag was haar verlovingsfeest. Toch in mijn toestand daar naartoe gegaan want dit wou ik natuurlijk niet missen! Familie was de hele dag bezig om eten te koken want haar familie moet dan de "schoonfamilie" eten geven. Sila was om 1 uur naar de beauty parlour vertrokken want om 4 uur zou het beginnen. Om 5 uur was er nog steeds geen Sila. Ondertussen was de zon al achter de bergen en dan is het steenkoud! En wij maar buiten bij de tempel op haar wachten. Man, wat was het afzien in de kou zeg! Maar eerlijk is eerlijk, ze zag er beeldschoon uit toen ze kwam! Het was heel interessant om te zien wat voor rituelen er allemaal worden gedaan. In feite zijn het bijna dezelfde rituelen als bij een bruiloft en ze zijn nu ook getrouwd maar niet echt? Ik snap het niet helemaal haha. Ze noemen elkaar nu wel man en vrouw en ze behoort nu ook tot zijn familie maar de bruiloft is pas in april...

4 Februari gaat Sanju zijn neef trouwen, ik hoop toch echt dat hij het overdag doet zodat het dan niet zo koud is! Die avond komt ook mamma aan in Nepal dus mag ik haar helemaal opgedoft en in mijn sari ophalen!

Aangezien ik niet weet of we weer stroom hebben met kerst  wil ik iedereen alvast hele hele fijne feestdagen wensen. Veel liefde voor iedereen. Ik wou dat ik erbij kon zijn!

1. Jessie:
    23 december 2015
    Lieve Maud. Wat een belevenissen! Ik vind jou en Sanju heel erg moedig hoor! Petje af! Tussen de regels lees ik het plezier ook hoor.
    Fijn dat jullie dat oude vrouwtje gaan helpen. Heb je je creativiteit ook bij nodiglijkt me. Wat is de school mooi geworden. Leuke schilderingen. Lieverd ik hoop dat je darminfectie snel over is. Vlg mij moet je niets mankeren in Nepal anders red je het niet denk ik. Ik ben nu klaar met werken en is dat heel relaxed het weer is hier superzacht .jammer genoeg geen sneeuw. Fijn dat mam over een goede maand naar je toe komt. Als ze het maar overleeftlieve Maud en Sanju we wensen jullie heel fijne kerstdagen toe en duimen dat de stroom het een poosje doen! ! Veel liefs. We denken aan jullie
  2. Micky Iutzi:
    26 december 2015
    Wow, not sure how you do it, I have a ot of respect for you and your team.
    Worried a bit about your tummy ache, did you get checked for parasites? This can cause a lot of pain , nausea and swelling of the bowels , remember I had that.

Glad you guys celebrated sinterklaas, I started that tradition here with my staff and they love doing the poems.

It is so good of your team helping the once that are in need, keep up the good work.

Have a merry Christmas and a happy new year.
    Auntie Micky