It's been a while!

22 november 2015 - Pokhara, Nepal

Er is eigenlijk ook niet zo veel anders gebeurd in de afgelopen tijd. Het blijft nog steeds een drama met Inda. Er zijn nog geen vooruitzichten dat we snel weer benzine of gas hebben. Wel hebben wij er een probleem bij....Als wij straks geen gas meer hebben kunnen we niet meer koken en warm douchen. Vooral het warm douchen is een ramp ;). Omdat wij een woning huren kunnen we niet met hout gaan koken want dan is de woning straks zwart in plaats van groen. Dussssss dat wordt rauw eten eten???

Ik kan eventjes geen rijst of gedroogde rijst meer eten, bleh. Elke ochtend rijst met gebakken aardappelen of spinazie als ontbijt. Op een gegeven moment ben je dat gewoon, zacht uitgedrukt, zat. Het punt is alleen dat het brood hier totaal niet voedzaam is dus wat anders kan je eten???? Het is zelfs zo erg dat ik vanochtend maar sinasappels heb gegeten en als je mij een beetje kent eet ik absoluut GEEN fruit (of groente haha.)

Het festival van de lichtjes is net geweest. Een van mijn favorieten festivals. Wanneer je naar buiten gaat zijn alle huizen voorzien van kerstlichtjes en met kaarsjes. Ons hele huis stond ook vol met kaarsjes. Bij elke deuropening moet je 2 kaarsjes naar zetten en bij elk raam.  Super gezellig! Dit is een beetje de Nepalese kerstmis haha plus ik mocht mijn mooie sari dragen dus ik ook weer happy! Ook weer veel rituelen die je moet doen Laxmi puja (godin van het geld) Mha puja ( je lichaam worshippen) Bhai tika (zussen zegenen broers). En het was nieuwjaar in het Newari. Dat betekend dat ik dit jaar 3x nieuwjaar ga meemaken ^^. In het Newari (sanju zijn kaste) leven we nu in 1136. Straks het westerse nieuwjaar natuurlijk 2016 en in april is het Nepalees nieuwjaar en dan leven we in 2073. Om het allemaal gemakkelijk te houden!

Sanju gaat volgende week samen met Andrew naar een dorpje in de bergen, wat door de aardbeving het zwaarst is getroffen. Andrew heeft warme dekens en jassen gekocht met Sanju zijn hulp en samen gaan ze het daar afleveren en over de mensen verspreiden. Het gaat nog een hele klus worden want het zijn iets van 240 jassen dus Sanju heeft een truck moeten regelen als vervoer. Je rijdt er al zo 6 uur over en de laatste 5 kilometer mogen ze de berg op lopen om het dorpje te bereiken. Ik zeg succes!

Om dan maar even bij Andrew te blijven. Ik ben gevraagd om muziek te schrijven voor Andrew zijn documentaire. Hij is momenteel met een kleine documentaire bezig over de El camino in Spanje en de mensen die hij daar ontmoet heeft. Heel mooi! Je kan het volgen op facebook of youtube, het heet Beyond the way.  https://www.facebook.com/beyondtheway/?fref=ts

We hebben een soort van kroning meegemaakt in een van de kloosters waar wij mee samenwerken. Het hoofd van het klooster werd gekroond tot hoofd door een Lama. Deze Lama schijnt nogal belangrijk te zijn. Het was heel apart, ik wist ook niet zo goed wat te verwachten of hoe hij eruit zag, maar de Lama kwam dus aan en hij ziet er aardig jong uit maar hij loopt als een 80 jarige! Dus Sanju gaf aan dat hij een reïncarnatie is en dus een oudere Lama  in zijn lichaam heeft...... Even voor de grapjassen met Lama bedoel ik niet het dier lama maar zoals de Dalai lama ;) Gelukkig duurde het ritueel niet heel lang want het was ijskoud om met je blote voeten op het marmer te zitten. En aan het gezicht van de Lama te zien had hij er ook geen zin in haha die verveelde zich dood!

We hebben afgelopen week een soort van onderscheiding gekregen voor ons werk 'Token of love'. Erg lief en fijn dat ons werk erkend wordt en men er ook blij mee is! We zijn nu een sportdag aan het organiseren voor het dovenhostel. Als dat een succes is willen we dit bij meerdere plekken gaan doen waaronder een tentenkamp bij ons in de buurt.

Aankomende week komen we om in de verjaardagen. Morgen is Sila jarig, dinsdag Potato en vrijdag is Sanju jarig. Sanju wordt alweer 34 jaar, oudje! Dus genoeg te vieren denk ik zo. Tevens is Sila eindelijk verloofd en heeft ze 14 december haar verlovingsfeest. Ben benieuwd om dat mee te maken! En als laatste: Mamma heeft haar ticket geboekt, jeej!

1. Karima:
    23 november 2015
    Heeey Knapperd, Wat zie je er mooi uit met je mooie versieringen. Dus er is een lama gereincarneerd en ook nog eens bekroond....nou dat is wel een feestje waard toch! ;-) Maar wat ik (echt) apart vind dat de telling in Nepal nog verder gaat en zij al in de toekomst leven! Apart en daar wil ik nog wat over opzoeken. 2073...ik dacht dat je in een tijdperk voor ons bent gaan leven maar blijkbaar zit je gewoon al in de toekomst! :) Zijn jullie ook op de hoogte van de nieuwsberichten van het westen en zijn mensen daar mee bezig om is iedereen aan het overleven en leven de mensen daar meer in het hier in en nu en puur van en in de omgeving? In ieder geval is het weer prachtig mooi wat er in de school gedaan is en zien de kindertjes er feestelijk uit met blije gezichtjes en daar draait het leven toch om! Misschien is bbq een optie en gebakken banaan of casave of zijn er nog andere groenten die je eventueel smorgen als snack kunt voorbereiden om de dag mee te beginnen??? Of bloem,eieren en melk (hollandse pannenkoeken) hihi....zijn ook lekker als ontbijt....Ik hoop echt voor jullie dat jullie weer snel brandstoffen hebben en voor ons is het een spiegel van hoe gezegend wij in Nederland zijn met alle middelen die we hebben. We klagen al als we onderweg moeten tanken omdat we het vergeten zijn. Heel veel knuffies vanuit arnhem en fijn dat je mamsie ook op bezoek komt en jij dit avontuur met haar kan delen! keep up the good work!! Alvast gefeliciteerd met je mannetje en de rest van de familie! maak er iets moois van! Liefs Karima