Nieuwe Nepal

29 september 2015 - Kathmandu, Nepal

De vervelende vrijwilliger is weg! Jeej Ze heeft niet willen betalen en na een lange discussie maar zo gelaten. Maar om te vieren dat we van haar af waren (oh, wat erg!) heb ik twee tickets gekocht naar Thailand/Cambodja voor januari! Erg veel zin om dan lekker vakantie te vieren! Ik geniet nu al van alle voorpret en het plannen van de reis, 2 weken rondreizen en 1 week lekker aan het strand bakken.

We hebben een familiefeest gehad. De dochter van Sanju zijn neef kreeg haar eerste rijsthapje (met 5 maanden) en dat moet natuuurlijk groots gevierd worden. Er wordt een hele party hal afgehuurd en er komen wel meer dan 100 mensen. De hele avond wordt er eten geserveerd en, mijn favoriet, gedanst! En iedereen ziet er zo mooi uit in hun sari! Helaas had ik geen sari en kwam sanju pas een dag van tevoren erachter dat het feest er was dus kon ik er ook geen meer kopen maar ben toen supersnel de 'stad' in gegaan om een Umbrella Kurta te kopen oftewel een mooie Nepalese jurk.

Gelijk nadat zij weg is kregen we weer een nieuwe vrijwilliger, Philipp uit Duitsland. Met hem hebben we een huis afgebroken en opgeruimd in een van de gebieden wat door de aardbeving is getroffen. Erg hard werken maar het geeft zo'n kick omdat je gelijk het resultaat kan zien! Maar zoals mijn tante al zei zijn onze witte tshirts niet zo handig om in te werken met puinhoop en modder... Veel respect voor Sanju en Philipp die voor 4 dagen achter elkaar puin hebben geruimd!

Volgende week krijgen we een vrijwilliger voor 3 maanden een muziektherapeut uit Taiwan en we krijgen een vrijwilliger uit Denemarken. Erg leuk al die verschillende nationaliteiten! Maar het allerleukste is, is dat mijn vriendin Marleen volgende week voor 2 weekjes komt! Zo leuk om weer met mijn vrienden te kunnen zijn en gewoon weer Nederlands te kunnen praten PLUS dat ze natuurlijk keiveel chocola en pepernoten mee neemt :) Als zij komt is het Dashain, het grootste festival, dus alle scholen zijn dan gesloten en ben ik lekker vrij!

Ik ben gebeten door een spin...ja een SPIN. Nooit geweten dat het kon en eigenlijk had ik daar ook nooit achter willen komen. Het is erg pijnlijk en het is een vieze rare wond geworden waarvoor ik anti biotica moet slikken.

Nepal heeft nu een nieuwe constitutie. Geen idee of dit een goed Nederlands woord is eigenlijk. Maar daar heeft Nepal 10 jaar over gedaan dus het werd uitbundig gevierd voor 2 dagen en iedereen was vrij. Het nadeel nu is dat India hier niet blij mee is omdat zij normaal best wel veel inspraak hadden en nu gaat dat minder worden. Dus wat heeft India bedacht...om de goederen te stoppen wat betekend dat we nu zonder benzine zitten en het dan erg lastig wordt op ergens anders naartoe te gaan. Sanju had eindelijk een tankstation gevonden wat nog wat benzine had en was met tas en flessen daar naartoe gegaan en toen kreeg hij te horen dat hij toch echt de scooter moest meenemen, die leeg thuis staat. Sanju is gister 3 uur, duwend met de scooter, op pad geweest helaas zonder resultaat. Dus vanochtend vroeg opgestaan om de bus te pakken om 2 uur naar het schooltje te reizen maar als er al bussen rijden zitten ze prop maar dan ook prop vol!! Mensen op het dak uit de bus....daar pas ik niet in met mijn gitaar en instrumenten. Dus dan verplicht weer een dag vrij. Alhoewel we nog genoeg dingen te doen hebben. Er is nu een regel dat op de even dag de scooters met de even getallen mogen tanken en op de oneven dagen de oneven scooters, dus we kunnen morgen weer proberen wat benzine te krijgen. Er is nu een heel gevecht gaande. Nepal wil nu geen Indiase zenders meer uitzenden

Ik ben begonnen met muziektherapie geven bij het tehuis voor gehandicapten die overleven door te bedelen. Erg leuk om te doen en om te zien dat ze ervan genoten. Sanju moest mee van mij omdat zij geen enkel woord Engels verstaan dus hij mocht vertalen als mijn Nepalees tekort schiet. Sanju was helemaal verbaasd wat muziek kon doen en wat de doelen daar achter zijn dus heel fijn om dat te kunnen delen met hem!  We kunnen nu ook eindelijk ons nieuwe project daar starten! Sommige van hen zijn vervelen zich dood op een dag en kunnen best wel wat werkzaamheden uitvoeren maar niemand wil hun aannemen. Dus hebben we bedacht om hun armbandje te laten maken zodat ze wat dagbesteding hebben maar ook zodat de andere die op straat kunnen verkopen en ze misschien een inkomen kunnen genereren en niet meer hoeven te bedelen. Toen we het materiaal aan het  uitzoeken waren kwamen we heel toevallig een mevrouw tegen die trainer is in sieraden maken en zij wil deze training gratis gaan geven! Ik ben zelf al begonnen met wat armbandjes maken, zo leuk en ze zijn zo mooi! Dus hopelijk kunnen we een hoop gaan verkopen voor deze mensen!

Ik ben naar SOS kinderdorp geweest om Rama didi te ontmoeten (hier heb ik 2 jaar geleden gewerkt) en zij had weer een nieuwe plek voor mij om muziektherapie te geven. Maar het mooiste was zodra mijn oude cliënten in de gaten hadden dat ik er was, kwamen ze naar me toe gerend (nouja, gehobbeld) en werd ik tijdens het gehele gesprek niet meer losgelaten. Deze mensen zijn echt mijn favoriet en was zo blij ze weer te zien!

De nieuwe plek is helaas iets minder leuk. Hopelijk wordt het nog wel leuker. Het is een tehuis voor volwassenen met een stoornis. Veelal schizofreen en depressie.  Maar het deed me erg veel pijn om te zien hoe zij daar leefde en van sommige mensen waren hun handen en voeten aan elkaar vast gebonden met een ketting. Hopelijk ben ik daar wel veilig, haha.  Ik ben van plan daar groepstherapie te gaan geven. Weer een nieuwe uitdaging maar ook wel weer leuk om nieuwe werkvormen te kunnen gaan doen en hopelijk kan ik wel met ze communiceren.

1. Rian en Cor:
    29 september 2015
    Hoi Maud,
    Bedankt voor je mooie verslag.
    Aan afwisseling daar geen gebrek en mooi dat je van daaruit weer hele andere vakanties kunt beleven.
    Toi, toi, toi en vele groetjes.
  2. Anne (plushomie):
    29 september 2015
    Hee Maud leuk om te lezen!! Wat een bijzondere ervaringen! Je ziet er stralend uit in je Umbrella Kurta :) <3
  3. Kim:
    6 oktober 2015
    Ooh, Maussie. Wat een fantastisch verhaal weer. Ben wel een beetje jaloers hoor! Kom je gauw opzoeken schatje. Love you!